Rapoo- It solutions & Corporate template

08-9372824

צור קשר

mazkirut@shiller.co.il

שלח דוא"ל

 
חדר הטבע היה אחד ממבני  בית הספר בקבוצה, שכן על הגבעה. הוא נחנך בתחילת 1956 וכלל שלושה חדרים: מעבדה - שבה למדו הילדים כימיה, פיזיקה וביולוגיה.
חדר אוספים - שבו אוחסנו אוספים שונים (ציפורים משומרות, אלמוגים, בעלי חיים ימיים, זוחלים ועוד). בחדר זה הייתה גם ספרית הטבע והחקלאות .
פינת החי - כללה חיות שונות (ארבה, זחלים של חרקים שונים, דגים, זחלים שונים, מכרסמים ותן). פינת החי שימשה להסתכלות ולעריכת ניסויים.

יוסף הלפרין המורה והאחראי על נושא הטבע גר באותה תקופה בשילר, ישעיהו _____ היה המורה לכימיה שפעם בניסוי לא מוצלח ערבב נתרן עם מים ורק משקפיו העבים בלמו את עוצמת הפיצוץ, יהודה רבד לימד פיסיקה.
כדי להגדיל את אוסף המוצגים בחדר הטבע ערך יוסף תחרות איסוף בין ילדי בית הספר, כאשר לכל מוצג ערך מספרי - אספת הרבה מוצגים, זכית בהרבה נקודות. היתה גם חלוקה לכיתות כשלכל כיתה ערך מספרי אחר. הילדים נרתמו במרץ למשימה וגייסו גם את הוריהם.
חדר הטבע זכה באוסף מוצגים מרשים.
חדר הטבע נסגר עם מעבר בית הספר לנצר סירני והמוצגים הועברו ברובם.
הבית אכלס  את מחסן ומועדון המתנדבים, כיום הינו מושכר.
 
בניית בית הטבע
חנוכת בית הטבע
 
בניית בית הטבע
בית הטבע - מחסן, מוזיאון או מעבדה - יוסף הלפרין [מורה שגר בשילר]
עלים, 09.07.1954
הולך ונבנה בקבוצה בית. יסודותיו כבר הוצקו, קירותיו מזדקרים אל על. למי נבנה הבית? מה תפקידו? מה תהיה דמותו במרוצת השנים הקרובות? את השאלות הנ"ל אפשר להשוות לשאלותיה הרטוריות של אישה הנושאת עובר ברחמה והאורגת בחלומותיה את עתידו של פרי בטנה.
אך בכל זאת מותר לנו (גם לאותה האישה המצפה) להביע את משאלות לבנו ולהתוות בקווים כלליים את מגמתנו בהקמת בניין בית הטבע.
אך קודם לכן ארשה לעצמי למסור סקירה קצרה על הנעשה בשטח זה בבתי ספר אחרים. וכאן מתחיל הקושי: אין כמעט שני חדרי טבע בארץ בעלי אופי שווה. והדבר נובע, בעיקר, מחוסר הכשרה אחידה, הניתנת במדינות גדולות למורי טבע ועובדי חדרי טבע (לבורנטים למיניהם).
ארבעה הם המקצועות הזקוקים כל אחד לחדר מיוחד (מעבדה) לשם ייעול לימודיהם: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ותורת הקרקע. בבתי ספר גדולים קיימים אם כן 3 - 4 חדרים נפרדים לצורך זה. אך ברוב בתי ספר (הכוונה לבתי ספר תיכוניים ומקצועיים למיניהם) ישנם שני חדרים. אחד לפיזיקה וביולוגיה והשני לכימיה (גם לתורת הקרקע במידה שמקצוע זה נלמד).
אנחנו נצטרך לחפש דרכי מזיגה בשטח זה. נצליח בכך - כאשר נמצא סידור נוח לאינסטלציה של מים, חשמל וגז הטעונים חיבור לכל שולחן. אם נדאג גם לציוד מתאים ובמידה מספקת ולאיש אשר יטפל בכל זה, נפתור את בעיית 3 המקצועות: פיזיקה, כימיה ותורת הקרקע. שונה הדבר הוא בביולוגיה (זואולוגיה ובוטניקה). כאן לא מספיק (ואף לא רצוי) ציוד קנוי (שמקורו על פי רוב בחוץ לארץ) אלא אוצר של אוספים, המאפשרים את המחשת הלימודים והמחיים את למידת המקצוע.
 
מעטים הם בתי הספר בארץ (ואפילו הוותיקים ביותר) שפתרו את הבעיה הזאת. שניים הם הגורמים לכך: חוסר תקציב והיעדר אדם מתאים (פירושו: אדם בעל ניסיון, הכשרה וגם בעל רצון להתמסר לעבודה זו). חוסר תקציב פירושו: העדר סעיף תקציבי מפורט, המאפשר למנהל בית הספר לשחרר מורה לעבודת הכנת האוספים. והתוצאות ברורות: התלמידים לומדים טבע, אך את הטבע אינם מכירים.
ברוב המקרים משתקפת נטייתו של מורה מסוים באופיו של חדר הטבע. בבקרי לפני שנים מספר בקיבוץ מזרע בקשתי שיראו לי את חדר הטבע; הובילוני למעבדה לפיזיקה (המצוידת ומנוהלת לדוגמא). - זהו חדר הטבע שלנו אמרו לי. לשאלתי המפורטת על חדר לטבע החי, קיבלתי תשובה שזהו בניין מוזנח וכי אין מה לראות בו. לעומת זאת מצביעים במשמר העמק על המעבדה לתורת הקרקע (העומדת על רמה גבוהה מאוד - מבוצעות בה גם עבודות מחקר). עין חרוד (האיחוד) גאה על פינת החי שלו (ממש גן חיות קטן). פארו של בית הספר החקלאי בנהלל הוא אוסף זואולוגי עשיר ומסודר יפה. כך נוכל להמשיך על חדרי טבע רבים ושונים באופיים.
מה תהיה דמותו של בית הטבע שלנו? מוטב שלא נקבע זאת לעת עתה, אלא נחשוב מה נוכל לעשות בו בשנת הלימודים הבאה, אחרי שבנייתו תיגמר.
ואלה הדברים (בקווים כלליים ביותר):
א. ריהוט הבניין (שולחנות, כסאות, ארונות, לוח קיר וכו`).
ב. התקנת סידורי החשמל, הגז והמים (זה צריך להיעשות לפני הטיח והריצוף).
ג.  בניין המנדף
ד. רכישת מכשירים וכלים (חלק מהם הוזמנו כבר, במסגרת השילומים מגרמניה).
ה. נוסף על כך חייבים אנו להתקדם בשטח האוספים (פה רכשנו לנו ניסיון מה במפעל איסוף המוצגים שהסתיים כזכור בהצלחה רבה).
על הפרק עומדים:
1. השלמת האוסף הזואולוגי הקיים
2. אוסף מזיקים
3. אוסף צמחים
4. אוסף מחלות צמחים
5. אוסף קרקעות הארץ
קל לכתוב את כל זה. אך בזמן הביצוע יתגלו ודאי קשיים רבים. וזאת לדעת: אם כל מכשול (ולא חשוב כאשר הוא קשור בתקציב, חוסר חומר או כוח אדם) ישפיע על קצב הקמת המעבדה, ואם לא יעשה מאמץ מתאים כדי להתגבר עליו, מוטב שלא נתחיל כלל בסידור המעבדה, אלא נסתפק בהקמת חדר בו ירוכזו המוצגים (מעין מחסן או אולי מוזיאון). אך אם רצוננו במשהו רציני ומועיל תהא שנת הלימודים הבאה - שנת מאמץ לקראת הקמת המעבדה. ואם היא תקום - תהיה לתועלת לא רק לתלמידים ומורים, אלא גם לציבור החקלאים: במשק, בספרייתה המדעית, באוספיה העשירים ובמכשיריה המעבדתיים המשוכללים.
 
חנוכת בית הטבע
דברים בפתיחת בית הטבע - אפרים קרומהולץ עלים, 06.01.1956
הבית המפואר הזה שאנו חונכים אותו כעת, הינו גולת הכותרת למבני בית ספרנו ובו אנו זוכים ממש לכינוי הכבוד בית החינוך, שהוא בית היוצר לדור ההמשך שלנו.
במאוחר מאוד בשלה בתוכנו ההכרה, כי עלינו להקים בבית קבוצתנו אנו בית חינוך לילדינו. למודי ניסיון חיים ידענו, כי אם חפצי חיים אנחנו, עלינו לגדל ולחנך את דור עתידנו בתוכנו בביתנו הקבוצתי. במאוחר - אבל לא במאוחר מדי - הגענו לידי הכרה, כי יש לשתול את נטעי עתיד הרבים שלנו - בקרקע צמיחתו, בנוף זה. רק בנוף קבוצתי זה אפשר ליצור את האווירה האוהדת, מתוך הכרת צרכיו של הילד ומתוך הבנה לקשייו. רק כאן אפשר ליצור את האקלים הנוח, האופטימלי להתפתחות הילד. ורק באווירה זו יסתגל הילד לתביעותינו ורק בו תתפתח אישיותו העצמית כאיש קבוצה בעתיד.
ותביעותינו רבות הן, כי גדולה וחשובה היא השליחות שהוטלה עלינו - מגשימי החינוך המשותף. שליחותנו היא להכשיר את בנינו לקראת המשך מפעלנו, להפכם לנושא פעיל ומשענת נאמנה לחיינו הקבוצתיים. וחינוך בבית הקבוצה אין פירושו רק אקלים נוח, סביבה אוהדת, מבינה וסולחת, מעין חממה שבה יחיה הילד בעולם שכולו טוב. תפקידנו להכין את הילד לקראת המאבק עם הגורל שהוא לפעמים מר מאוד ואכזרי מאוד, לחשל את רצונו ולהפכו למנוף בחיינו. אנו מצווים לתת לילדינו נשק, נשק הרוח לקראת המאבק הזה. הבית המפואר הזה, והמוסד הזה כולו, שהקימונו אותו במשך שלוש שנים, אגב בלי לחנוך אותו רשמית, מיועדים לאותה התכלית. לא השכלה לשמה, אם כי גם זו כשלעצמה תכלית חשובה מאוד, כי אם השכלה כנשק רוחני - למען ידעו הנער והנערה להשתמש בכל הישגי המדע של דורנו - בבניין חייהם העתידים, שידעו לשכלל ולפאר במכשיר הזה את מסורת חיינו - חייהם ולהעשיר את תוכנה. ואם יהיה צורך גם להיאבק על גורל אחר, מאושר יותר לכולנו, לעמנו ולכל האנושיות כולה.
ופה אנו מגיעים אל תפישתנו את מהות החינוך - כאמנות, כחיפוש דרך טובה ויעילה ביותר להשגת המטרה הזאת. וככל האומנויות, החינוך הוא תפקיד יוצר. הוא רוצה לתת לאדם את הרגשת האושר, לעוררו לקראת מה שצריך להיות, ולא להשלים עם מה שיש.
לא במקרה הגדרתי את הבית הזה בביטוי מפואר. כן, הבית הוא מפואר מאוד, לדעת אחדים מפואר מדי. יתכן, אולם, אם באמנות עסקינן - הרי אומנות מחייבת גם צורה נאה, מושכת, תנאים נוחים, מועילים ויעילים ביותר.
מטרה גדולה לפנינו ומעטות ביחס השנים שאנו נותנים כהכנה והכשרה לקראתה. מן המפורסמות היא: ככל שהולכות וגדלות התביעות שלנו ביחס לחיים, ככל שגדלים התפקידים שאנו מטילים על הדור הצעיר - כן זה מחייב תקופת הכשרה גדולה וארוכה יותר. ומכיוון שתביעתנו רבות וחשובות הן מצד אחד ומצד השני אין אנו יכולים להרשות לעצמנו להאריך כדרוש את תקופת הילדות, תקופת ההכנה לחיים, מסיבות ברורות ומובנות - וגם לא תמיד תלויות בנו - על כן עלינו לדאוג לפחות ליעילות הגדולה ביותר בעבודתנו החינוכית, ותפקיד לא מבוטל ממלאים כאן התנאים החיצוניים. תנוח על כן דעת החברים - המאמץ שעשינו בהקמת הבית הזה מוצדק בהחלט והוא גם יצדיק את עצמו, כפי שנזכה לראות על פי תוצאותיו במהרה בימינו!
יתכן שאין זה מקרה שחנוכת הבית הזה והמוסד כולו קשורה בטקס הנטיעה של ט"ו בשבט, יום התעוררות העץ לחיים חדשים. כי הנער כעץ השדה - אם יינטע במקום הנכון וינתן לו הטיפול הנכון - הוא ייתן פרי הילולים.
 
ואלה דברי הברכה
עלינו להודות לכל אותם החברים והידידים אשר עמדו לימיננו בעצה ובעזרה חברית בהקמת המפעל הזה.
יבורכו מוסדות הקבוצה, אשר קיימו וקבלו עליהם לקיים את המוסד הזה פשוטו כמשמעו. ברכה מיוחדת לחבר אשר בתוכנו, ששקד יחד עם ילדינו שקידה רבה למלא את הבית הזה במוצגים, המקנים לו בצדק את השם בית הטבע.
ובהזדמנות זאת נביע את מלוא הוקרתנו והערכתנו הנאמנה לחברים המבצעים, שעשו את מלאכת הבניין בהתמסרות וגם ביכולת, שיחד עם האדריכל לא חסכו מעצמם גם מאמץ וגם מחשבה ודאגה לתת לבית הזה את צורתו הנאה.
אין דברי תודה מעטים באים כגמול למעשיכם ולמאמציכם הרבים. הגמול האמיתי יבוא לכם מאותם בני נוער הנאספים כאן, אשר בודאי יוכיחו לכולנו כי כל מאמצינו היו כדאיים. מעשיהם יצדיקו את הכל וזה יהיה הגמול הנאה ביותר לכולנו.
 

shiller abc
ab מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות